Maart 2017

De lente is los gebarsten. Toch heb ik deze maand heel weinig kilometers gemaakt.

Eigenlijk slechts drie wandelingen.

Eenmaal door de “Zwarte polder” een klein duingebied aan de kust bij Nieuwvliet. Op de fiets rijd je erlangs op de dijk, maar te voet kun je het gebied leuk verkennen.

IMG_1443

Hoog water bij “Zwarte polder”

Ook bij “Het Groot eiland” bij Luntershoek passeerde ik vaak het bord van het wandelpad, dus trok ik ook dat gebied maar eens in. Helaas kun je hier geen rondwandeling maken en sta je na een half uur weer op de polderwegen.

 

Ook het fotograferen stond van de mand op een laag pitje dus weinig foto’s bij dit verslag.

Maar het belangrijkste is dat mijn ligfiets weer uit zijn winterslaap is gewekt! Eerst heb ik hem uit logeren gestuurd naar Bram Moens van M5 ligfietsen in Middelburg. Die heeft hem weer helemaal tiptop in orde gemaakt.

De achter derailleur is vervangen, na een val partij schakelde die net zo best meer en als ik in de toekomst nog een “bergverzet” achter wil plaatsen had ik toch een ander type nodig. Die andere tandwielcassette plaatsen bleek niet zo simpel. Campagnolo is mooi spul maar ook nogal eigenwijs in maatvoeringen en kan het verlangde niet leveren. Dus moet er een van een andere merk op, maar dat past weer niet op de bestaande naaf.

Slot van het liedje is dat ik dan gelijk een ander achterwiel moet plaatsen.

Dus is op het moment alleen de derailleur vervangen en wil ik in de toekomst wat meer klimwerk verrichten. Als dan blijkt dat er echt een ander verzet nodig is om boven te raken moet ik er dan maar aan geloven. Of het komt er niet van om telkens naar een plek te rijden waar meer heuvels liggen als in Zeeland.

De trapbuis is ook verzet naar de juiste lengte. En dat verschil was direct bij de eerste kilometers al te merken. Het scheelt maar 2 cm. Maar die maken wel een wereld van verschil.

En zo kon ik precies op de laatste dag in maart de eerste ligfiets kilometers maken van 2017. En dat voelde weer uitstekend. Volgend jaar maar geen winterpauze meer denk ik.

Weer op pad

Weer op pad.

3 thoughts on “Maart 2017

  1. Maken dat je op pensioen gaat ,en meer km maken .Waldorf of was stedler?

  2. Hoi Peter,

    De Zwarte Polder, daar ben ik als kind veel geweest, meestal op de fiets er naar toe, het was maar circa 6 km vanaf Zuidzande, dus goed te doen. Struinen door het schorre, vissen in de uitwateringsarm van “Het Stoomgemaal” zoals het daar vroeger genoemd werd door de bevolking.
    Echt naar het strand gingen we aan “De Verklikker”, buiten “Sinte Pier” (Nieuwvliet volgens de atlas, maar West-Zeeuwsvlamingen weten beter……). Veel veranderd daar de laatste 20-30 jaar, niet ten goede volgens een oude behoudende polderjongen als ik, maar niet tegen te houden. Alle bungalow-vakantiedorpen daar heb ik één voor één uit de klei zien stampen, elke keer leek er voor mijn gevoel iets te sterven………Langs dezelfde wegen waar ik in 1978 nog met Toine van den Bunder meetrainde mocht ik later niet meer fietsen, er was een door toeristen bevolkt fietspad langs gelegd……Te druk voor de snellere racefietser, die dan ook verschillende keren vermanend is toegesproken door een op een crossmotor surveillerende agent. Tenslotte gaf ik het maar op, en zocht andere wegen in de zomer. Genoeg prachtige plekjes om langs te fietsen in het Zeeuwse en het Belgische, dat laat jij vaak genoeg zien op je blog!

    Groeten, Adri.

Geef een reactie

