Oktober 2016

Afscheid of adempauze.

Oktober begon met een kort rondje langs de Schelde van 50 kilometer de dag erna gevolgd door een echte herfstrit.

Weeronline beoordeelde die dag het fietsweer met het cijfer 5 en 70 % kans op regen.Maar na een blik op de heldere lucht en de buienradar waarop het zich laat aanzien dat de meeste buien zeeuws vlaanderen zouden missen besloot ik om toch te vertrekken.

De zon scheen lekker en al snel kreeg ik het warm. In Phillipine volgde een fotostop op het leuke dorpspleintje om de ouderwetse wegwijzer en een oude grenspaal die daar midden op een terras staat vast te leggen. Nu op een vroege maandagochtend was het daarvoor rustig genoeg. Gelijkertijd verhuisde een trui naar mijn toptas en ging ik verder in mijn fietsshirt en windjack.

Net buiten het dorp ontvouwde zich een prachtig tafereel. Een complete dubbele regenboog kondigde een regenbuitje aan. Het landschap was niet erg fotogeniek maar toch maakte ik paar foto’s. Helaas heet dit natuurverschijnsel niet voor niets REGENboog.

 

In een miezerig buitje ging het naar Boekhoute. Toen ik dit dorp gepasseerd was veranderde de landweg in een slikpad want een landbouwer was de aardappeloogst aan het binnenhalen. Ook ging het steeds harder gaan regen en werd ik helemaal doorweekt.

Na een half uurtje werd het weer droog, gelijk stopte ik en verwisselde mijn natte kleren voor de droge trui. Na een lekker bakje thee en wat te eten ging het vol goede moed weer verder langs de Sophiapolder bij Oostburg.

http://www.hetzeeuwselandschap.nl/natuurgebieden/sophiapolder

img_1141

Sophiapolder

 

 

Hier genoot ik een tijdje van het uitzicht en maakte ik weer wat foto’s.

Het plan was om door te rijden naar Groede en langs de kust naar huis te gaan.

Maar een enorme regenbui die vanuit die richting landinwaarts zeilde bracht me op een ander plan en ik besloot maar huiswaarts te koersen. Dat werd nog een behoorlijk slingerende route want de een na de andere bui zag ik door de polder trekken en ik probeerde ze zoveel mogelijk te vermijden. Af en toe vielen er wat druppels maar echt vervelend werd het niet meer.

Bloeiend koolzaad en populieren in herfsttooi geven de polder op het moment een kleurrijk uiterlijk.

Portfolio

img_1179-versie-2

En soms kom je gigantische vreemde dingen tegen zoals dit bietenmonster.

img_1151

Tot slot volgde een ritje richting IJzendijke. Op de terugweg reed ik nog lek en stond aan de Scheldedijk in de regen mijn band te verwisselen.

Na deze rit is de ligfiets ontdaan van de modder en keurig gepoetst en ingevet. Ik heb besloten om een winterstop te houden vandaar de titel van mijn blog deze maand.

De laatste weken ben ik meer gaan wandelen en je komt dan op plekken die op de ligfiets niet te bereiken zijn. De laatste tijd bemerkte ik dat ik alleen genoot van het fietsen zelf en steeds minder foto’s maakte. Dus heb ik besloten om al de mooie plekjes die ik voorbij fietste in de loop van de tijd eens beter te verkennen te voet en mij wat meer op het fotograferen toe te leggen.

Voorlopig is dit dus het laatste bericht op deze blog.

 

 

4 thoughts on “Oktober 2016

  1. Hoi Peter,

    Mooie foto’s weer, ook weer zeer herkenbaar voor mij! Dat je een fiets winterstop houdt begrijp ik wel, in het najaar door de polders fietsen is meestal nogal een slikkerige bedoening in het Zeeuws-Vlaamse………….Maar je kan voor je volgers ook gewoon je wandeltochten opschrijven en er een paar foto’s bijplaatsen, ik zou het in elk geval leuk vinden. Elke eerste van de maand kijk ik toch weer uit naar je volgende blogbericht, het blijft altijd leuk en verrassend, zeker voor mij als oud-streekgenoot.
    Maar goed, dat bepaal je natuurlijk zelf, publiceer je niets, dan wacht ik gewoon tot het voorjaar weer komt, dan komt de fiets vanzelf weer buiten denk ik?

    Groeten, Adri.

  2. Adempauze is tot daar aan toe, je fiets goed poetsen ok, maar een afscheid dat kan echt niet. We genieten van je verhalen en prachtige foto’s. Nog even en het is weer al voorjaar.
    Tot dan
    Joop

  3. Dat is jammer, ik ben ook geïnteresseerd in je wandeltochten. Verder vind ik het altijd plezierig naar je foto’s te kijken. Ik begon je blog te lezen met ‘Ha daar is hij weer’. En nu zeg je dat je mogelijk stopt, vind ik echt jammer. Je reist door een stukje Nederland dat weinigen goed kennen en dat maakt het extra interessant.

    Groeten, Wilco

  4. Fiets in de winterberging, dat is te begrijpen. Maar je kan niet zomaar helemaal een winterstop houden op je blog hoor. We genieten altijd volop van je verhalen en prachtige foto’s. Ook wandelfoto’s (en verhalen) zijn mooi in Zeeuws Licht. Dus: het verhaal van november wordt over je eerste wandelervaringen!!

Geef een reactie

