September 2016

Oude wijvenzomer.

Deze maand werden we verwend met prachtig fietsweer.

De zonovergoten dagen met een stralend blauwe lucht zorgen er voor dat het een genot is om er op uit te trekken.

Dat het al later in het jaar is blijkt alleen uit het kaler worden van de akkers waarop de boeren in rap tempo de oogst binnenhalen. Om daarna het land gereed te leggen voor het nieuwe seizoen. Ook de bomen verraden de komende herfst en beginnen te kleuren en hun bladeren te laten vallen. Vlierbessen, rozenbottels en meidoorns lokken de vogels met hun bessen.

img_1024

Uienoogst

 

 

Twee korte ritjes in de omgeving dienen als opwarmertje voor het zwaardere werk. Deze maand verbleven we namelijk een week in zuid Limburg en de ligfiets ging mee. Een verandering van omgeving en de kans om weer eens wat hoogtemeters te maken.

Een paar jaar terug op een vakantie in de Auvergne was dat wel bevallen. Soms moest ik te voet maar dat mocht de pret niet drukken.

Zowel klimmen als dalen is niet mijn specialiteit, ik weet amper welk verzet ik rij. Maar als er zo’n kuitenbijter is bedwongen geeft het wel een lekker gevoel.

Na de eerste 5 km was ik weer helemaal op de hoogte hoe het een en ander werkte.

Vroeg vertrokken en na 500 meter op de eerste lantarenpaal zat een prachtige sperwer mij aan te staren. Toen volgde een flinke afdaling met haarspeld bochten Slenaken in gevolgd door een pittige beklimming (knooppunt 84) die mij te voet stelde. Boven tijdens het op adem komen genoot ik van een mooie zonsopkomst. De rest van de rit was een genot, mooie omgeving, uitdagend fietsen heuvel op en af en er werd niet meer gelopen. Helaas kwam ik bij één afdaling ten val. In de afdaling probeerde ik flink vaart te maken voor de volgende klim. Helaas lag het laagste punt vol met los grind, te laat op gemerkt om nog te remmen. De M5 schoot onder mij uit en op mijn kont schoof ik een eindje door. Gelukkig was de grootste schade die aan mijn ego en broek. Mechanisch was mijn fiets nog in orde, helaas wel wat heel lichte lakbeschadigingen.

Na wat gefoeter vervolgde ik mijn weg.

img_1044

Heuvels !

Daarna volgde nog enkele tochtjes door het mooie Limburgse landschap. Wat me op valt is dat je hier nog meer als in de Zeeuws Vlaamse grensstreek overal heilige beelden en gedenktekens langs de weg vind. Dit was voor mij wel de meest bijzondere. De oud Hollandse tekst is amper te ontcijferen.

Deze streek lijkt meer bevolking te tellen als Zeeland want ik vind het hier drukker onderweg. Er worden weinig foto’s gemaakt, en alleen ‘s morgens vroeg. Het nadeel van dit stralend mooie weer is dat het licht erg “hard” is. Het vastleggen van de weidse uitzichten over de heuvels lukt ook al niet erg met mijn beperkte uitrusting.

Op de Gulperberg staat een mooi beeldje van een wielrenner en daar rijd ik speciaal naar toe bij een zonsopkomst om deze foto’s te maken. Ook nadat de eerste serie genomen op het middaguur het aankijken niet waard waren.

Op een van de ritten beklim ik de Camerig deze beklimming staat op plek 10 in de lijst met zwaarste beklimmingen in Nederland.

http://www.klimtijd.nl/beklimming/rugweg.

Het is een mooie route door het Vijlerbos, en ook de rest van de rit die ik die middag maak is is prachtig. Na de beklimming volgt een prachtige afdaling. De remmen worden regelmatig aangesproken want zoals al eerder gezegd afdalen is niet mijn sterkste punt. Als de teller op 40 km/hr staat durf ik bijna niet harder.

De laatste tocht gaat gedeeltelijk door België richting Teuven over een route met behoorlijk wat hoogte verschil. Tenminste voor deze plattelands fietser.

Na Teuven kom ik in een mooi bos met hellingspercentages van 10 %. Zwoegend kruip ik langzaam de helling op, blij dat ik kan blijven fietsen, het wegdek is van Belgische kwaliteit, putten, scheuren, keien. Al slingerend tussen de putten door lukt het mij om de eerste haarspeld bocht te nemen en te blijven fietsen. Maar bij de volgende lukt dat niet meer en moet ik afstappen. Schijnbaar stappen er hier meer af, want er staat een bankje. Hier rust ik wat uit en drink wat. Opstappen lukt niet meer, dus loop ik de laatste kilometer omhoog. Ik ben wel teleurgesteld want als ik die rotte bocht had kunnen nemen was ik zeker boven geraakt.

img_1108

Kasteel Beusdael

Aan de paal waar tegen mijn fiets hier staat staat hangt een infobordje over “De draad”. Dat bekwam bekend voor want ook bij ons kom je in de grensstreek regelmatig gedenkplekjes tegen met informatie over deze grensafscheiding uit WO I.

Ons verblijf ligt aan een klein weggetje, en als ik op het gemak zit uit te rusten en te genieten van mijn biertje is het leuk om de diverse fietsers, wandelaars, motors, cabrio’s voorbij te zien komen.  Op een bepaald moment arriveren er twee Hongaarse MTB’ers. Één van hun fietsen heeft twee lekke banden, en de plakspullen zijn op want ze hebben onderweg al een keer lek gereden. De camping waar op ze verblijven is 20 kilometer verderop dus ze zijn erg blij met mijn reparatiesetje. Onder het repareren wisselen we ervaringen uit in het HongaDuits afgewisseld met steenkolen Engels.

img_1068

Internationale samenwerking

Na een week met prachtig mooi weer en veel leuke fietservaringen keren we weer terug naar Zeeland.

Eenmaal weer thuis gekomen krijgt eerst de M5 een goede poetsbeurt. Ketting, cassette en derailleur worden gereinigd en gesmeerd. Kabels krijgen een drupje olie en de remmen worden opnieuw afgesteld. Daarna rijd mijn fiets weer als een zonnetje en het lijkt of hij weer veel lichter loopt. Of zou het aan mijn hoogtestage liggen dat op de eerste rondjes in het Zeeuwse de kilometers erg makkelijk onder de wielen weg glijden?

Tijdens mijn laatste tocht deze maand passeer ik in Boekhoute een bekende kruising. Het punt is een beetje onoverzichtelijk en je moet hier goed oppassen ivm het verkeer. Pas nu valt mij een gedenksteen op. Misschien omdat die nu kort geleden is schoongemaakt en voorzien van verse bloemen. Het is een gedenkteken voor vier omgekomen vissers. Waarom is die gedenksteen juist hier op deze op zijn minste gezegd onopvallende plek geplaatst?

Boekhoute is een oud vissersdorp en op het dorpsplein staat een mooi gedenkteken voor de gevallen in de oorlog zoals in elk Belgische dorp. En er zijn informatiepanelen over het visserij verleden van Boekhoute. Daar zou zo’n gedenkteken meer op z’n plaats zijn. Later thuis zoek ik tevergeefs op internet naar informatie maar kan niets vinden.

 

Ook zoek ik op internet informatie op over versnellingen op de fiets. In de toekomst wil ik mijn verzet wat aanpassen om beter de heuvel op te fietsen.  Voor de techneuten onder jullie. Op het moment rij ik met voor een triple 53-39-33 tandjes en achter 25-12. De zwaarste gebruik ik eigenlijk nooit dus ik overweeg om alle drie mijn voorbladen aan te passen. Opmerkingen en tips over dit onderwerp zijn welkom.

 

2 thoughts on “September 2016

  1. Hoi Peter,

    Leuk om eens een andere omgeving te zien op je blog! Hoewel de Zeeuws-Vlaamse en Vlaamse foto’s mij ook nooit vervelen, dat niet.
    Tja, klimmen en afdalen, het blijven aparte disiplines……..
    Als je de 53 nooit gebruikt kan je inderdaad beter al je bladen wisselen, dan ga je de volgende keer ook makkelijker omhoog in de heuvels.
    Op de racefiets rijdt ik met een compact dubbel, 50/34 voor, en dat gaat prima met een 11/28 achter.
    Als je de bladen wisselt zou je ook kunnen kijken of een setje met 50/40/30 past, dan kan je de 12/25 achter gewoon laten liggen, en kom je makkelijker bergop, en ook op het vlakke fietst het wat makkelijker.
    Zie maar of je wat kan met m’n advies…….

    Groeten, Adri.

  2. Hoi Adri,

    Bedankt oor je reactie en advies, daar kan ik zeker wat mee.
    De 53 gebruik ik alleen met veel wind mee.
    Dus die laten vervallen is zeker een goede optie lijkt mij.

Geef een reactie

