Augustus

Het weer was erg wisselvallig deze maand maar dat was geen beletsel om toch wat ritten te maken. En met de oogst in volle gang was er genoeg te zien onderweg. In het begin van de maand werd voornamelijk het graan binnen gehaald en later de aardappelen en uien. De uien verspreide een pittig geur die zich mengt met de andere zomergeuren zoals het gemaaide gras en hooi. Het fietsen ging lekker, maar foto’s maken lukte wat minder voor mijn gevoel.

Op de eerste dag van de maand maakte ik voor de middagdienst een korte ronde. Langs Axel en Zaamslag naar Kampen en langs de Schelde naar huis. Aan het water stopte ik voor wat foto’s van een groep lepelaars. Een baggerschip was bezig met het uitdiepen van de vaargeul. Dat werk stopt nooit en dit is een bekend beeld langs de Schelde.

De volgende dag sloeg het weer om en was het een hele tijd erg slecht weer. Na tien dagen niet op de fiets gelegen te hebben was ik het zat. Bij het vertrek in de vroege morgen regende het zachtjes. Al snel begon het harder te regen en even later reed ik met een plas op mijn buik door een heuse stortbui. En toch voelde ik mij lekker en in een rustig tempo reed ik een rondje langs de Braakman. Koud en nat maar lekker opgemonterd stapte ik thuis onder de warm douche.

Later in maand belande ik weer eens in de Prosper en Hedwigepolder. De twee meest besproken polders in de afgelopen tijden. Na een zwerfrit door oost Zeeuws Vlaanderen stop ik in Prosperhaven. Een vreemd dorp met een grote kerk en een flink schoolgebouw en verder slecht een handvol huizen. Als ik net als de vorige keer door wil rijden naar de Scheldedijk stuit ik op een nieuwe dijk.

Als ik de dijk op klim heb ik uitzicht over de vroegere Prosperpolder. De wegen zijn overwoekerd met onkruid, geen boerderij is meer te zien, die zijn allemaal gesloopt. Deze kaal geslagen polder bied een trieste aanblik. Aan de horizon zijn de installaties van de Antwerpse haven te zien. Dit gebied word dus binnenkort teruggegeven aan eb en vloed.

Ik rijd een stukje terug weer door het dorp en even verderop richting de Hedwigepolder. Aan het begin van deze polder hangen de spandoeken van de actievoerders voor het behoud van deze mooie oude polder. Het is een mooi stukje landschap om door te rijden, maar telkens wordt het uitzicht bedorven door de industrie van het havengebied.

Enkele boeren zijn druk met de graanoogst en omdat dit waarschijnlijk een van de laatste keren is dat dit hier plaats vind maak ik wat foto’s.

Op een volgende vroege ochtend valt het licht mooi over het Grote Eiland bij Hulst. Een aantal grote grazers nemen een bad. Terwijl ik geniet van vooral het speelse gedrag van de kalfjes maak ik wat foto’s.  Het is nu prachtig weer en het valt op dat de bomen hun blad beginnen te laten vallen. De wind ruist door de populieren en bladeren dwarrelen naar beneden. Het gevallen blad geurt heerlijk en knispert onder mijn wielen.

Op de laatste tocht richting IJzendijke rij ik langs Hoofdplaat. Het is laag water en er ligt een grote groep zeehonden op de zandplaat te zonnen. Het zijn er zeker 25 en zoveel heb ik er nog niet bij elkaar gezien.

Van Hoofdplaat naar IJzendijke gaat het langs de St. Pietersdijk. Op deze dijk ligt een eeuwen oud graf, nog altijd wordt ditonderhouden.Hier ligt Willem Schorer een belangrijke Zeeuwse jurist begraven te midden van de landerijen die hij bezat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Schorer

Als ik klaar ben met foto’s maken gaat het verder onder een blauwe lucht gevuld met witte wolken kastelen. De terugweg gaat langs de Braakman en Hoek.

Thuis wordt de M5 eens goed geinspecteerd en ontdaan van het stof van de laatste ritten.En nu staat die weer gereed voor de volgende kilometers.

 

One thought on “Augustus

Geef een reactie

