Juni

Een natte en sombere maand.

Het fietsen lukt nog aardig, foto’s maken is wat uitdagender met het sombere weer.
De natuur heeft de seringen en bloeiende meidoorns ingeruild voor vlierstruiken, rozen en braamstruiken die vol bloesem staan.
Her en der verspreid in de provincie staan nu ook de bloemen akkerranden in bloei.

Tijdens de eerste rit van juni verzeil ik in natuurgebied “de Grote Putting” in de buurt van Kloosterzande. Dit gebied bestond al langer, maar is onlangs opgeknapt met o.a. een uitkijkpunt.

http://www.natuur.hengstdijk.eu/putting.htm

Langs de westkant van dit gebied loopt een onverhard pad wat goed berijdbaar is. Maar door een navigatiefoutje belande ik op het voetpad. Het eerste stuk kon er nog gefietst worden, maar al snel moest ik te voet verder.

Voetpad

Vanaf hier werd het wandelen.

Dit pad loopt dwars door het gebied en was zeker de moeite van het wandelen waard.

Het is een van de dagen dat het echt zomer is. Langs de oevers van de Schelde wordt op verschillende plekken genoten van het mooie weer. Op een en andere dag breekt net de zon door het zware wolkendek als ik tussen Paal en Walsoorden rijd en bied de Schelde een heel ander uitzicht.

Tijdens een vroege rit langs “de Vogel” passer ik eerst een stel dames die aan de rand van de plas met hun ochtendtoilet bezig zijn. Even later schrik ik een buizerd op die statig over het weiland wegzeilt. Terwijl ik hem volg valt mijn oog op een vos die langs de rietkraag loopt. Al snel heeft Reintje me in de gaten en glipt het riet in. Ook heb ik weer diverse keren reeën ontmoet die vaak brutaal weg op de akkers staan te grazen.

Een rit die al langer op mijn lijstje stond was een rondje over Tholen. Dus nu maar eens de auto geparkeerd aan de Oesterdam en via deze dam naar Tholen gefietst en een rondje over het eiland gemaakt.

Havengebied Antwerpen Oesterdam

Oesterdam

 

Speelmansplaat

Speelmansplaat

Het tempo ligt niet hoog omdat ik allerlei mooie plekjes passeer waar ik stop om foto’s te maken of even te genieten. Wat opvalt is dat hier op veel akkers bloemen verbouwd worden. Soms fiets ik langs de Oosterschelde, altijd weer een mooi uitzicht, dan fiets ik door de polder langs een mooi natuurgebied of door een leuk dorpje. In Stavenisse is het net markt (6 kramen) ik stop er even en kijk of er nog iets van mijn gading te halen is.

http://www.zeeuwseankers.nl/nl-NL/verhaal/451/voormalig-gemaal-oosterschelde-poortvliet

IMG_0846

Watertoren Scherpenisse

Watertoren Scherpenisse

Watertoren Scherpenisse

 

 

Omdat ik nu toch aan deze kant van Zeeland aan het fietsen ben rij ik ook nog en stukje over Philipsland. Bij het dorp St. Philipsland stop ik op de dijk om te eten en drinken, dit is het enige stukje op dit schiereiland wat ik mooi kan vinden. De rest is één uitgestrekte polder met kaarsrechte wegen.

Maar zodra ik Philipsland verlaat gaat de route weer door een leuk gebied richting Oud Vossemeer. Hier gaat het de brug over en langs het Schelde Rijn kanaal richting Halsteren. Ondanks de vele schapen die schijnbaar het liefst op het fietspad slapen en poepen een mooie route. Dat is wel te merken want er zijn hier meer fietsers onderweg.

Rustpunt

Kanaal, schapen en fietsers

Terwijl ik mijn weg zoek door Bergen op Zoom wordt de lucht steeds dreigender en het wordt erg benauwd. Het laatste stuk ook weer langs het kanaal is nog steeds een leuke route, maar ik voer het tempo op en stop niet meer. Gelukkig gedragen de weergoden zich en bereik ik het vertrekpunt zonder regen en onweer.

De rest van de maand leg ik nog wat kilometers af tijdens wat korte ritjes in de buurt. Vaak ben ik dan teveel bezig met fietsen en let niet genoeg op mijn omgeving. Achteraf bedenk me dan dat ik op bepaalde momenten een fotomoment gemist heb.

Maar niet dit moment. Bij Luntershoek heeft één van de vissers die hier vaak op hun stekje zitten te dommelen net beet. Ik moet stoppen omdat hij overeind spring en met zijn hengel de weg op loopt. Nadat hij zijn vis binnen heeft maken we een praatje over vissen, fietsen en de Rode Duivels en hij poseert trots met zijn vangst.

IMG_0887

Hopelijk is het volgende maand beter fotoweer en kan ik meer rust opbrengen tijdens het fietsen zodat ik minder van dit soort momenten mis.

Hieronder nog een album met overige foto’s van deze maand.

2 thoughts on “Juni

Geef een reactie

